Wednesday, May 6, 2009

Al-Quran Menyingkap Rahsia Pembinaan Piramid



Piramid atau dalam bahasa Arab disebut هرم (haram)merupakan salah satu keajaiban dunia. Piramid dianggap binaan zaman silam yang tertinggi. Apa yang menarik tentang binaan piramid ialah teori pembinaan. Bagaimana bangunan setinggi itu boleh terbangun sejak ribuan tahun yang lalu. Apakah teknologi yang digunakan untuk menyusun batu bata dengan begitu kemas. Sejak sekian lama pakar dalam pelbagai bidang cuba memberi penafsiran tentang pembinaan piramid namun tiada satu pun yang boleh memuaskan hati pelbagai pihak.
Namun baru-baru ini seorang pengkaji Perancis Professor Joseph Davidovits telah mengemukakan hasil kajian yang sangat menarik. Bagi orang Islam teori baru ini merupakan bukti tentang kebenaran al-Quran yang disebut oleh Allah Azza Wajalla sebagai tiada keraguan padanya (Surah al-Baqarah: 2). Prof. Davidovits berpendapat bahawa asas binaan piramid terdiri daripada tanah, air dan kapur. Tanah yang diambil dari sungai Nil itu dicampurkan dengan bahan-bahan yang lain kemudian dipanaskan pada suhu yang tinggi sehingga membentuk batu-bata yang kuat dan kukuh. Hakikat ini bertepatan dengan ayat al-Quran yang telah menyingkap teknik pembinaan piramid dan binaan-binaan pada zaman Firaun. Firman Allah Taala : (فَأَوْقِدْ لِي يَا هَامَانُ عَلَى الطِّينِ فَاجْعَلْ لِي صَرْحًا لَعَلِّي أَطَّلِعُ إِلَى إِلَهِ مُوسَى وَإِنِّي لَأَظُنُّهُ مِنَ الْكَاذِبِينَ) [القصص: 38].
Pengertiannya : Firaun bertitah : "Wahai Haman, Nyalakan api untuk membakar tanah, kemudian binalah untukku binaan yang tinggi agar aku dapat naik melihat tuhan Musa A.S. Sesungguhnya aku berpandangan bahawa dia salah seorang pembohong" (Surah al-Qasas:38) Nah terbukti al-Quran sebagai sumber ilmu telah memberitahu kita sejak 1400 tahun yang lampau. Mengapa masih tercari-cari sedangkan petunjuk ada di depan mata. Atau apakah kita meraguinya.. terserah.
Lebih lanjut : http://www.lakii.com/

No comments: