Wednesday, September 1, 2010

Haram Berniaga Kurma Israel


Pakar Penyelidik di Majma’ Fiqh Islami Jedah, Dr Ahmad al Raisuni telah mengeluarkan fatwa keharaman memperniagakan Kurma Israel. Dua alasan terhadap fatwa itu ialah:

1- Kurma tersebut adalah hasil rampasan daripada rakyat Palestin
2- Membeli dan memperniagakan Kurma Israel akan menguatkan negara tersebut.

Fatwa ini beliau keluarkan bagi menyokong satu usaha yang sedang dipergiatkan oleh sekumpulan pemuda Maghribi bagi menghalang pemasaran kurma Isreal yang mensasarkan pengguna Muslim di bulan Ramadan ini.
Kata Raisuni: Kurma Israel sepertimana produk Israel yang lain, haram dimiliki, haram dibeli, haram diimport, haram diperagakan dan pendapatan daripada perniagaan ini juga haram.
Dalam persoalan ini, ada pula segelintir peniaga yang tidak setuju dengan pendapat Dr Ahmad al Raisuni berhujah bahawa kurma adalah termasuk dalam makanan ahli kitab yang dihalalkan oleh alquran.
Namun demikian, Dr Ahmad al Raisuni menegaskan bahawa al-Quran mengharuskan makanan ahli kitab tetapi situasi ini berlainan kerana adanya penganyaiaan dan pencerobohan. Isu yang diperkatakan bukan isu makanan ahli kitab.
Laman-laman web yang di membincangkan isu boikot kurma Israel juga menamakan dua syarikat Israel yang cuba memasarkan kurma mereka sempena kedatangan Ramadan. Syarikat ‘Hadiklaïm’ dan ‘Agrexco’.

Kurma-kurma bernilai jutaan dollar US yang dipasarkan itu pula berjenama seperti berikut : Jordan River, Bat Sheva, Bahri, Jordan Plains, Carmel dan King Salomon.

Sumber: Terjemahan daripada Islamonline oleh benmokhtar@wacanailmuan.blogspot.com

No comments: