Thursday, June 18, 2009

DMAK terbakar ...satu peringatan




Abbasiah 18 Jun 2009 Sekitar jam 12 tgh hari ini, penghuni DMAK a.k.a. ARMA / Rumah Melayu Abbasiah Kaherah dikejutkan dengan kebakaran sebuah bilik di tingkat 5 Asrama Lelaki.Punca kebakaran sebenar belum dikenalpasti. Beberapa pihak berkata kemungkinan kebakaran berpunca dari litar pintas yang disebabkan oleh penggunaan alat elektrik. Walau apa pun, yang pasti kebakaran hari ini merupakan kejadian paling teruk dalam sejarah ARMA berbanding beberapa kebakaran kecil sebelum ini. Walaupun tiada kemalangan jiwa tetapi suasana agak panik pada awalnya apabila asap memenuhi beberapa laluan keluar menyebabkan penghuni2 yang berada di atas terperangkap sebelum keadaan kembali terkawal.
Peristiwa hari ini memberi beberapa iktibar penting...
i. Bahawa malang tak berbau...oleh itu jangan memandang enteng peraturan asrama.
ii.Elakkan penggunaan alat2 elektrik yang berisiko seperti pemanas air dan dapur lingkar yang tidak mempunyai ciri-ciri keselamatan.
iii.Hindari penggunaan elektrik secara berlebihan.
Walaupun penghuni ARMA tidak dikenakan sebarang caj penggunaan elektrik dan air namun Islam mengajar kita sikap berjimat cermat dan berwaspada . Oleh itu, gunakanlah kemudahan yang disediakan dengan bijaksana.

No comments: